RİVAYETLER :
Rivayet 1. “Beş
tane hayvan “fasık”dır ki, Mekke’nin harem bölgesinde de öldürülebilir. Bunlar;
fare, akrep, karga, çaylak ve yırtıcı köpektir.” (bir rivayette: kişi ihramda
da olsa bunları öldürebilir.)
(Buhârî, Bedu’l-halk, 16;
Müslim, Hac, 9: 66-72).
Rivayet 2. Ebu Zerr’den rivayetle Rasulullah (sav) buyurdular ki: “Kişi, önüne semer kaşı kadar bir şey bırakmadan namaz kılarsa; (önünden geçtiği takdirde) siyah köpek, kadın, eşek namazını bozar…”
Ebu Zerr`e dendi ki:
“Siyahın kırmızıdan, beyazdan farkı nedir?” Şu cevabı verdi: “Ey kardeşimin
oğlu! Sen bana, benim Rasulullah (sav)`a sorduğum şeyi sordun. Efendimiz:
“Siyah köpek şeytandır” buyurmuştu.”
( Kütübü Sitte Hadis No :
2743 )
Rivayet 3. Ebu Talha el-Ensari’den rivayetle Rasulullah (sav) buyurdular ki: “Melekler, içerisinde köpek ve timsaller bulunan eve girmezler.”
Kütübü Sitte Hadis No : 2169
Rivayet 4. Ebu Sa`lebe el-Huşeni’den rivayetle Rasulullah (sav) vahşi hayvanlardan kesici diş (köpek dişi) taşıyanların hepsini yasakladı.”
(Müslim/Ebu Davud ve Nesai, İbnu
Abbas`tan gelen bir rivayette şu ziyadeyi kaydederler: “Her bir pençe sahibi
kuşu da…”
Kütübü Sitte Hadis No : 3934
Rivayet 5. İbnu Ömer’den Rivayetle Rasulullah (sav) buyurdular ki: “Av ve çoban köpeği dışında köpek besleyenin ecrinden her gün iki kıratlık eksilme olur.” (Salim der ki: “Ebu Hüreyre (bu hadisi rivayet ederken): “…Veya ziraat köpeği” derdi.) Çünkü o ziraat sahibi idi.”
Kütübü Sitte Hadis No : 3480
Rivayet 6. İbnu Ömer’den rivayetle Rasulullah (sav) av veya koyun veya çoban köpeği hariç diğer bütün köpeklerin öldürülmesini emretti.” İbnu Ömer (ra)`e: “Ebu Hüreyre, “Veya ekin köpeğini de diyor!” denilmişti, bunun üzerine: “Onun ekini var da ondan!” cevabını verdi ve ilave etti: “Biz Medine ve civarına gider, tek köpek bırakmaz, hepsini öldürürdük. Hatta biz, çölden gelmiş kadına refakat eden arkadaş köpeği bile öldürdük.”
Kütübü Sitte Hadis No : 4949
Başka bir rivayette ise bu rivayete
şu ekleme vardır:
“sonra Hz. peygamber
(aleyhissalâtu vesselâm) köpekleri öldürmeyi yasakladı ve "halis siyahını,
iki noktalısını öldürmeye bakın, çünkü o şeytandır" buyurdu.
Rivayet 7. Diğer bir rivayette şöyle gelmiştir: “Rasulullah (sav) buyurdular ki: “Biriniz sütresiz olarak namaz kılarsa (önünden geçtiği takdirde) şunlar namazını bozar: Eşek, domuz, yahudi, mecusi, kadın… Namazın bozulmaması için onun önünden, bunların bir taş atımlık uzaktan geçmesi kifayet eder.” (Bir diğer rivayette şöyle denmişti: “Namazı, (önden geçen) hayızlı kadın ve köpek bozar.”)
Rivayet 7. Diğer bir rivayette şöyle gelmiştir: “Rasulullah (sav) buyurdular ki: “Biriniz sütresiz olarak namaz kılarsa (önünden geçtiği takdirde) şunlar namazını bozar: Eşek, domuz, yahudi, mecusi, kadın… Namazın bozulmaması için onun önünden, bunların bir taş atımlık uzaktan geçmesi kifayet eder.” (Bir diğer rivayette şöyle denmişti: “Namazı, (önden geçen) hayızlı kadın ve köpek bozar.”)
Kütübü Sitte Hadis No : 2732
Yukarıda
ki hadis Hz. Aişe’ye okunduğunda o şu cevabı vermişti.
“Bizi yine eşeklere ve köpeklere
benzettiniz. Vallahi, ben Rasulullah (sav)`ı kıblesiyle arasında yatakta yatar
olduğum halde namaz kılarken gördüm. Benim için ihtiyaç hasıl olunca oturup onu
rahatsız etmek istemezdim, (yatağın) ayak tarafından sıyrılıp çıkardım.”
Kütübü Sitte HadisNo : 2730
Rivayet 8. "Abdullah ibnu mugaffel anlatıyor: "resûlullah buyurdu ki: "eğer köpek, ümmetlerden bir ümmet olmasaydı hepsinin öldürülmesini emrederdim. Öyleyse onların siyah olanlarını öldürün."
Av koyun
ve çoban köpekleri dışındaki köpekleri öldürün.
[4949-Buhârî-Müslim-Muvatta-Tirmizî-Nesâî]
Bkz.Kur’an-18/18
RİVAYETLERİN TENKİTİ:
İşte bu
rivayetlere ters bazı rivayetler:
“Merhamet edenlere Allah da merhamet
eder. Siz yerdekilere merhamet edin ki göktekiler de size merhamet etsin.”
(Ebu Davud; Tirmizî). (Sadece
bu rivayet bile yukarıda ki rivayetleri çürütmek için yeterlidir.)
“Kötü yolda olan
bir kadın, sıcak bir günde, bir kuyunun etrafında dönen bir köpek gördü,
susuzluktan dilini çıkarmış soluyordu. Kadıncağız mestini çıkarıp onunla onu
suladı. Bu yüzden bağışlandı.”
(Müslim, Tevbe, 155)
Rasulullah (sav) buyurdular ki: “Bir
adam yolda, yürürken susadı ve susuzluğu arttı. Derken bir kuyuya rastladı.
İçine inip susuzluğunu giderdi. Çıkınca susuzluktan soluyup toprağı yemekte
olan bir köpek gördü.
Adam kendi kendine: “Bu köpek de
benim gibi susamış” deyip tekrar kuyuya inip, mestini su ile doldurup ağzıyla
tutarak dışarı çıktı ve köpeği suladı. Allah onun bu davranışından memnun kaldı
ve günahlarını affetti.”
Rasulullah`ın yanındakilerden
bazıları: “Ey Allah`ın Resulü! Yani bize hayvanlar(a yaptığımız iyilikler) için
de ücret mi var?” dediler. Aleyhissalatu vesselam: “Evet! Her “yaş ciğer”
(sahibi) için bir ücret vardır” buyurdu.
(Kütübü Sitte Hadis No : 1987)
Bu uydurma
rivayetlerin savunucuları Peygamber Efendimizin köpekleri öldürün emrini
vermesinin nedeni olarak, sokak köpeklerinin çoğalmasını ve hatta civarlarda
oluşan küçük köpek sürülerinin açlığında etkisiyle çevredeki insanlara ve
besledikleri hayvanlara zarar vermesinden dolayı olduğunu söylemektedirler.
Daha sonra da Peygamberimizin çevredeki başıboş köpeklerin azalması ve tehdit
unsurunun ortadan kalkması nedeniyle artık köpekleri öldürmeyin emrini
verdiğini söylemektedirler.
Bir dönem insan hayatını tehlikeye atacak kadar
köpekler çoğaldı da can güvenliği için bu elzem olduysa bu anlaşılabilir. Ancak yukarıda ki rivayetlere bakarsak olay sadece bundan ibaret değildir. Köpeklerin
fasık, şeytan olmasından, namaz kılanının önünden geçmesi halinde namazın
bozulmasına, çölden gelen bir kadına bekçilik yapan köpeğin bile öldürüldüğüne,
köpek besleyenlerin sevabının her güz azalacağına dair değişik birçok rivayet
var.
Maalesef bu riayetleri
de, âlemlere rahmet olarak gönderilen, kuşu ölen bir çocuğa baş sağlığına giden, Mekke’nin fethi esnasında ordunun
yolu üzerinde bulunan ve yavrularını emziren bir köpeğin rahatsız olmaması için
ordunun yolunu değiştiren bir peygambere atfedebiliyorlar. Acaba inandıkları peygamber nasıl biri…
Öncelikle
rivayetlerde ki siyah köpeğin şeytan oluşundan ve öldürülmesi gerektiğinden
başlayalım. Bu rivayetin savunucuları siyah köpeklere şeytan denmesinin
sebebini mikrop taşıyarak insanlara zarar vermelerine bağlarlar. Aslında
şeytanla kastedilenin köpek değil mikropların olduğunu söylemektedirler. Anlamadığım
siyah köpeklere özel bir mikrop mu var? Şayet konu mikropsa mikrop taşıyan bir
sürü hayvan var hepsini öldürelim mi? Başka bir rivayette de devenin şeytan
olduğu söyleniyor, Onun da öldürülmesi
gerekiyor mu?
Yine
rivayette söylenen “Biz Medine ve civarına gider, tek köpek bırakmaz,
hepsini öldürürdük. Hatta biz, çölden gelmiş kadına refakat eden arkadaş köpeği
bile öldürdük.” Bu zulümden başka bir şey değildir. Çölden gelen bir kadını
korumaktan ve ona arkadaşlık etmekten başka bir şey yapmayan köpeğin suçu
nedir, İslam bu mudur? Peki, mağara ehline arkadaşlık eden ve onları bekleyen
Kıtmir adlı köpeğinde öldürülmesi gerekir mi? Bütün bunlar aşağıda ki rivayete
ters değil mi?
“Merhamet
edenlere Allah da merhamet eder. Siz yerdekilere merhamet edin ki göktekiler de
size merhamet etsin.”
(Ebu Davud; Tirmizî).
Siyah renkli bir köpekten korkmak ya da
kaçınmak pagan inançlarını çağrıştırıyor, aynen siyah kedinin uğursuz olması
gibi. İslam’da ise renklerle ilgili bir saplantı yoktur. Siyah renk kötü anlam
içermez, yas tutarken siyah giyilmez. Peygamber efendimizin de siyah renge
karşı yasaklar bir tutumunun olmadığını siyah renkli sancağının olmasından
anlayabiliriz. Bu nedenle bir köpeğin siyah renkli olduğu için şeytanla bir tutulması,
hele ki birisine bekçilik yapan ve koruyan bir hayvanı o kişinin selametini
tehlikeye düşürecek şekilde katlettirmesi İslam’ın özüne terstir. Ayrıca
köpeğin renginin siyah olmasında ne suçu var bu onun tercihi değil ki. Hem
neden yalnız siyah köpekler şeytan oluyor ki, siyah daha birçok hayvan varken.
Bu sırf derilerinin rengi siyah diye yüz yıllardır köleliğe mahkûm edilen ve
insan yerine konmayan zencileri akla getiriyor.
Ayrıca
peygamber efendimiz zamanında köpeklerin rahat bir şekilde sokaklarda dolaştığı
hatta mescide girip işedikleri bile anlatılırken, öldürülmeleri yönünde ki
rivayetler tamamen uydurmadır.
Abdullah
b. Ömer şöyle demiştir: “Ben Resûlullah zamanında bekâr bir genç idim ve
Mescidde gecelerdim. Köpekler mescide girerler çıkarlar, bevlederler(yani
tuvaletlerini yaparlar), sahabiler de bundan dolayı hiçbir şey (su)
dökmezlerdi.”
(Ebû Dâvud, Buhari, Müslim)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder