12 Nisan 2019 Cuma

Kertenkeleyi Bir Vuruşta Öldürmek



RİVAYETLER :

Rivayet 1. Ebu Hüreyre anlatıyor: "Resulullah (aleyhissalâtu vesselâm) buyurdular ki:

"Kim keleri ilk darbede öldürürse ona yüz sevap yazılır. İkinci vuruşta öldürürse daha az kazanır. Üçüncü vuruşta ise bundan da az sevap kazanır." 

(Müslim, Selam 147 (2240); Metin Müslim'den alınmadır. Ebu davud, Edeb 175, (5263, 5264); Tirmizî, Ahkâm 1, (1482). Bazı Tirmizî tertibinde Sayd bölümünde 13. babta.)

Rivayet 2. “Resulullah kelerin öldürülmesini emretti ve onu fuveysıka ( fasıkçık/küçük günahkâr) diye isimlendirdi.”

Müslim, Selam 144, (2238); Ebu Davud, Edeb 176, (5262).

Rivayet 3. İbnu Mes'ud radıyallahu anh anlatıyor: "Resûlullah aleyhissalâtu vesselâm buyurdular ki:

"Yılanların hepsini öldürün. Kim yılan(ın intikam alacağın)dan korkarsa, benden değildir."

Ebu Dâvud, Edeb 174, (5249, 5261); Nesâi, Cihad 48, (6, 51).

Rivayet 4. Yılanları ve kertenkeleyi öldürün.

[4948-Müslim-Ebu Davud-Tirmizî] [4943-Ebu Davud-Nesâî]

Rivayet 5. Hz. Aişe ise bir rivayette peygamberimizin kertenkeleyi öldürün diye emretmediğini söyler: “Resulullah keler için fuveysıka (fasıkçık) dedi ama ‘öldürün!’ diye emrettiğini işitmedim.”

Buhari, Bed’ü’l-Halk 14, Cezau’s-Sayd 7; Müslim, Selam 145, (2239); Nesai, Hacc 115, (5, 209)

Rivayet 6.  Saibe (Rahmetullahi Aleyh) şöyle dedi:“Bir gün, Aişe (Radiyallahu Anha)’nın yanına girdim ve odasında bir mızrak gördüm. Bunun üzerine Aişe (Radiyallahu Anha)’ya:

–Ey mü’minlerin annesi! Sen bu mızrakla ne yapıyorsun? diye sordum. Aişe (Radiyallahu Anha) şöyle dedi:

–Biz bununla kertenkele öldürüyoruz. Çünkü İbrahim (Aleyhisselam) ateşe atıldığı vakit yeryüzündeki bütün hayvanlar ateşi söndürmeye çalışmış, yalnız kertenkele buna katılmamıştır. Çünkü o İbrahim (Aleyhisselam)’ın üzerine ateşi üfürdüğünü,Nebi (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) bize haber verdi ve Nebi (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) bize kertenkeleyi öldürmeyi emretti.”

İbni Mace 3231, Buhari 7/3150, Ahmed bin Hanbel VI, 83.

RİVAYETLERİN TENKİTİ :

Rivayetçiler, rivayetlerde geçen kelerin tüm kertenkeleleri kapsamadığı, kelerle sadece kertenkelenin yalnızca zehirli bir türünün kastedildiğini söyleyerek savunma yaparlar. Hatta bunun seri hareketli, kapıp kaçan alaca keler ve Ağulu keler olduğunu ifade ederler. Ancak ikinci rivayete baktığımızda Peygamberin kertenkeleyi fuveysıka ( fasıkçık/küçük günahkar) olarak nitelendirdiğini dolayısıyla kertenkelenin öldürülme sebebinin kesinlikle zehirli oluşundan değil günahkâr olmasından kaynaklandığını anlıyoruz.

 Hayvanın da günahkârı olur mu? Ya da hayvanlarda günah işler mi? Günah bilindiği gibi dini bir kavramdır. Allah’ın emirlerine karşı gelme yani yap dediklerini yapmamak, yapma dediklerini de yapmak veya onlara karşı duyarsız ve sorumsuz bir duruş sergilemektir. Din akıl verilen insanlar içindir, aklı olmayan deli diye tabir edilen insanlar bile dinen sorumlu değilken hayvanlar nasıl oluyor sorumlu oluyor da günah işliyor. Aklıma recm konusunda işlediğimiz maymunların zina eden başka bir maymunu recm etmeleri yani taşlayarak öldürmeleri geliyor. Peki Kur’an’da ki recm ayetini yiyen keçi günahkar değil mi? Ona ne ceza verilmesi gerekiyor. Kelimeler tükeniyor..

Peki küçük günahkar olarak adlandırılan bu kertenkele ne günah işlemiştir de ölümü hak etmiştir. Altıncı rivayete baktığımızda günahını da görüyoruz. İbrahim (Aleyhisselam) ateşe atıldığı vakit yeryüzündeki bütün hayvanlar ateşi söndürmeye çalışmış, ama kertenkele ateşin daha da çok yanması için üflemiş. Bu rivayetleri uyduranların ne amaçla uydurduklarını bilmiyorum ama kesin olan bir şey var ki, o da İslam’ın bundan zarar gördüğüdür. Nice sofiler, müritler var ki  sırf bu rivayette geçiyor diye kertenkele öldürüp, sevap kazanmak için otobüslere dolup  kırlara gidiyorlar. Kendilerini sanki bir ibadeti yerine getirirmiş gibi görüyorlar. İşte akıl tutulması da böyle bir şey.

Kertenkele, Hz. İbrahim (a.s) Nemrut tarafından ateşe atıldığında ateşin daha da fazla yanması için üflemiş olsa bile İslam’da suçta ferdiyet vardır. Yani kimse kimsenin günahını üstlenemez.

“Hiçbir günahkâr başkasının günahını yüklenmez (taşıdığı, kendi günah yüküdür). Günah yükü ağır gelen kimse onun taşınması için yardım çağrısında bulunsa -çağrılan yakını bile olsa- o yükten hiçbir şeyi başkası üzerine alamaz.”
                                                                                                   
                                                                                    Fatır Suresi 18

O halde binlerce yıl öncesinde işlenmiş bir günah için bu gün yaşayan kertenkelelerin öldürülmesi neden. Günah deden toruna geçer mi? Rivayeti kurtarmak için ayet yok sayılır mı?

“Biz göğü, yeri ve ikisi arasındakileri boş yere yaratmadık. “

                                                                        Sad Suresi 27

Ayette de görüleceği üzere yer ile gök arasında hiçbir şey boş yere yaratılmamıştır. En gereksiz gördüğümüz bir hayvanın bile ekolojik denge açısından doğa da bir görevi vardır.

Ayrıca bazı rivayetçiler de, kertenkelenin ateşe üfürmüş olması, cinsinin habisliğine işarettir, dolayısıyla yoldan çıkan bu türün tüm soyuda ölümü hak etmiştir demektedir. Yukarıda değindiğimiz gibi bir fert yoldan çıkıp fasık olmuşsa o tür neden komple fasık oluyor da ölümü hak ediyor. İnsanlar arasında hayvanlardan kat kat fasıklar, caniler olduğuna göre insan türünü ne yapmalı. Bu nasıl bir savunmadır anlam vermek gerçekten zor.

Birde onu ilk vuruşta öldürene şu kadar, ikinci vuruşta öldürene bu kadar diye sevabın vaat edilmesi kısmı var.  Bir kısmı, kertenkelenin son derece seri hareket etmesi dolayısıyla onu elden kaçırmamak için, bir kısmı da öldürürken yaralayıp acı çekmemesi için, ilk vuruşta öldürmeye teşvik amacıyla bunun söylendiğini belirtmektedirler. Rivayetçiler görüldüğü gibi burada da anlaşamamaktadır.

Birde üçüncü ve dördüncü rivayetlerde geçen yılanın öldürülmesi var ki artık ne kadar büyük bir günah işlediyse (rivayetlerden anlayamıyoruz) peygamberimiz onu öldürmeyenin kendisinden olmadığını söylüyor. Anlaşılan doğada ne kadar zehirli hayvan varsa öldürülmesi gerekiyor.

Doğada zarar vermeyen hayvanı öldürmek sevap değil, bilâkis günahtır. Çünkü o canı sen yaratmadın, onun yaratıcısının onu niçin yarattığını, doğada ki görevini bilmiyorsun.

O halde haddini bil.

“Yeryüzünde bulunanların tümünü sizin için yaratan O'dur.”
                                                               
                                                 Bakara Suresi 29


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder