Rivayet 1. Hz. Huzeyfe radıyallahu anh anlatıyor: "Ben
Resulullah aleyhissalâtu vesselâm ile beraber idim. Bir kavmin küllüğüne
gelince durup, ayakta
küçük abdest bozdu.''
Rivayet 2. Ebu Vâil'den şelen bir rivâyet şöyle: "Ebu Musa
radıyallahu anh küçük abdest hususunda çok titiz davranır (üzerine sıçrantı
değmemesi için âzami gayreti gösterirdi. O kadar ki,) küçük abdestini bir şişe
içerisine bozar ve:
"Beni İsrâil'den birinin bedenine sidik değecek
olsa, adam kirlenen derisini bıçakla kazırdı" derdi.
(Bunu işiten) Huzeyfe radıyallahu anh dedi ki:
"Arkadaşınızın titizliği bu kadar ileri götürmemesini tercih ederim. Ben,
ResülulIah aleyhissalâtu vesselâm'la bir beraberliğimizi hatırlıyorum. Beraber
yürüyorduk. Derken bir kavmin bir duvar gerisindeki küllüğüne rastladık.
Resülullah aleyhissalâtu vesselâm, tıpkı sizden birinin ayakta bevletmesi gibi durup ayakta
bevletti. Ben bu esnada kendilerinden uzaklaşmak istedim. Bana yakın
durmamı işâret buyurdu. Geri gelip, hemen arkasında dikilip abdestini bozuncaya
kadar bekledim.''
Buhari, Vudü 62, 60, 61, Mezâlim 27; Müslim, Tahâret
73, 74, (273); Ebu Dâvud, Tahâret 12, (23); Tirmizi, Tahâret 9, (13); Nesâi,
Tahâret 24, (3, 25).
Rivayet 3. - Nâfi rahimehullah anlatıyor: "İbnu Ömer
radıyallahu anh'ı ayakta
bevlederken gördüm."
Muvatta, Tahâret 112, (1, 65).
Rivayet 4. Hz. Ömer radıyallahu anh anlatıyor: "Ben ayakta
abdest bozarken, Resülullah aleyhissalâtu vesselâm beni gördü ve:
"Ey Ömer, ayakta akıtma" buyurdu. Ondan sonra hiç ayakta akıtmadım"
Rivayet 5. Ubeydullah, Nâfi'den, o da Abdullah İbnu Ömer
radıyallahu anhümâ'dan anlattığına göre, Hz. Ömer radıyallahu anh: "Ben
müslüman olduğum zamandan beri ayakta abdest bozmadım!" demiştir."
Tirmizi, Tahâret 8, (12).
Rivayet 6. Hz. Aişe radıyallahu anh'dan rivâyete göre şöyle
derdi: "Size kim, Resülullah aleyhissalatu vesselâm'ın ayakta bevlettiğini
söylerse, sakın onu tasdik etmeyin. O, daima çömelerek abdest bozardı."
Tirmizi, Tahâret 8, (12); Nesâi, Tahâret 25, (1, 26).
Rivayet 7. Abdurrahman İbnu Hasene radıyallahu anh anlatıyor:
"Rasülullah aleyhissalâtu vesselâm, elinde kalkan gibi bir şey olduğu
halde bize doğru geldi ve onu yere bıraktı. Sonra onun gerisine çömelip ona
doğru küçük abdest bozdu. Yanımızdakilerden biri: "(Resülullah'a) bakın,
tıpkı kadınlar gibi abdest bozuyor" dedi. Aleyhissalatu vesselâm bu sözü
işitmişti.
"Beni İsrâil'in arkadaşının başına geleni
işitmedin mi" dedi ve devam etti: "Onlara idrar bulaşınca, bıçakla
idrarın değdiği yeri kazıyorlardı. Arkadaşları onları bu tatbikattan yasakladı.
Bu adam, yasaklaması sebebiyle kabrinde azaba uğradı."
Ebu Dâvud, Tahâret 11, (22); Nesâi, Tahâret 26, (1,
26-28).
Rivayet 8. Ebu Sa'id radıyallahu anh anlatıyor:
"Resûlullah aleyhissalâtu vesselâm'ı işittim, şöyle demişti: "İki
kişi beraberce helaya gidip, avretleri açık kaza-yı hacet ederken
konuşmasınlar. Zirâ Allah Teâla Hazretleri, bu hale gadab eder."
Ebu Dâvud, Tahâret 7, (15)
Rivayet 9. İmam Mâlik'in bir rivâyeti şöyledir: "Ebu Eyyub
radıyallahu anh Mısır'da iken demiştir ki: "Vallahi bu kiryas denen
kenefleri nasıl kullanacağımı bilemiyorum. Zirâ Resülullah aleyhissalâtu
vesselâm:
"Biriniz büyük veya küçük abdest bozunca kıbleye
yönelmesin, arka fercini de çevirmesin" demişti.''
Muvatta, Kıble 1, (1, 193).
Rivayet 10. Mervân el-Asgar anlatıyor: "İbnu Ömer
radıyallahu anhümâ'yı devesini kıble istikametine ıhtırmış, sonra onun duldasına çömelip
deveye doğru yönelerek akıtıyorken gördüm. Kendisine:
"Ey Ebu Abdirrahmân, bu tarz akıtmaktan
nehyedilmedik mi?" dedim.
"Evet, ama bundan, açık arazide nehyedildik. Seninle kıble
arasında sana perde olan bir şey varsa bu durumda akıtmanda bir beis yok!"
dedi.''
Ebu Dâvud, Tahâret 4, (11).
Rivayet 11. İbnu Ömer radıyallahu anhümâ anlatıyor: "Bir
ihtiyacım için, (bir gün kız kardeşim Hz.) Hafsa radıyallahu anhâ'nın evinin
damına çıkmıştım. Resülullah aleyhissalâtu vesselâm'ı, yüzünü Şam'a, arkasını
da kıbleye çevirmiş olarak kaza-yı hâcet yapıyor gördüm."
Buhari, Vudü 12, 14, Humus 4; Müslim, Tahâret 62,
(266); Muvatta,
Kıble 3, (1, 193, 194); Ebu Dâvud, Tahâret 5, (12); Tirmizi, Tahâret 7,
(11); Nesâi, Tahâret 22, (1, 23)
Rivayetlerin
Tenkiti:
Rivayetleri fazla yorumlamaya ihtiyaç var mı?
Bilmiyorum. Aslında rivayetler durumu tüm sadeliğiyle ortaya koyuyor. Birbirini
yalanlayan rivayetlerin hangisine uyalım bilemedim. Birisi peygamber kesinlikle
ayakta işemeyi yasakladı diyor, diğeri ben peygamberi ayakta işerken gördüm
diyor. Birisi peygamber kıbleye karşı işenmesini yasakladı diyor, diğeri
peygamberi kıbleye doğru işerken gördüm diyor.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder